For å bli en god bilfører trenger du flere hundre timer med øvelseskjøring!

Tips! Vår erfaring er at når en elev starter trafikkopplæringen tidlig, blir eleven en tryggere bilfører. Etter trafikalt grunnkurs kan det derfor være lønnsomt å starte opplæringen hos oss. På den måten får eleven et større utbytte av øvelseskjøring i perioden mellom fylte 16 – 18 år.

Alle disse timene må du selvfølgelig ikke ta her på kjøreskolen. Det ville bli veldig dyrt. Det er derfor en fordel om du har foresatte eller andre ledsagere som kan engasjere seg i kjøreopplæringen din.

Vi er opptatt av at du skal få en best mulig start på kjøreopplæringen. Det vil være viktige bidrag i forhold til å:

• Bli tryggere
  • Mindre ulykkesutsatt
  • Redusere muligheten for stryk ved førerprøven
  • En bedre økonomisk løsning
  • Redusert fravær fra skole eller arbeid

Forarbeidet

• Begynn planleggingen i god tid før du fyller 16 år
  • Ta Trafikalt grunnkurs før du fyller 16 år
  • Delta på Statens Vegvesens informasjonskvelder – du finner mer informasjon her

Øvingsperioden

• Start kjøreopplæringen når du er fylt 16 år, og ta med dine foresatte /ledsager til disse timene
  • Øvelseskjør hjemme på de tingene som blir gjennomgått her på kjøreskolen. Når tipsene du har fått på kjøreskolen går av seg selv, er det tid for ny kjøretime på kjøreskolen
  • Sett av faste «treningsdager» for øvingskjøring
  • Etter ca. et halvt år vil du oppdage at kjøringen går enklere og du begynner å bli mer selvstendig i trafikken. Den første øvingsperioden er over, og det er nå den livsviktige mengdetreningen begynner. Benytt derfor en hver anledning til å øvelseskjøre frem mot 18-års dagen
  • I perioden mellom 16 og 18 år skal du også gjennomføre de obligatoriske kursene: Sikkerhetskurs på bane og Sikkerhetskurs på vei. Her vil vi veilede deg i forhold til når det er gunstig å ta kursene, men dette bør gjerne skje før du fyller 17 år

Mengdetreningsperioden

I mengdetreningsperioden kan for eksempel besteforeldre være en kjemperessurs. Kjør gjerne med forskjellige biler, både med automat- og manuelt gir. Ta gjerne initiativ til å fylle drivstoff og spyleveske, vaske bilen og skifte hjul o.l. Dess mer erfaring du får om bil og bilhold, jo bedre er det. Da kan det også være lurt å sette seg inn i hva det koster å ha bil. Vi tenker da på vegavgift, bompassering, forsikring, service og vedlikehold.

I mengdetreningsperioden kan du også øve på kjøring med henger. I dette ligger at du også tillegner deg kunnskap om stropping og sikring av last.

Krav

Til elev:

• Fylt 16 år
  • Gjennomført Trafikalt grunnkurs
  • Medbringe bevis for rett til øvingskjøring

Til forsatt/ledsager:

• Fylt 25 år
  • Hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene

Krav til bil:

• Merkes med rød L
  • Ekstra speil som festes med sugekopp på innsiden av frontruten, ved siden av bilens innvendige speil, slik at ledsager har oversikt bakover
Finn neste kurs her